fredag, december 19, 2014

Glittrande kakfat - sparkling cake dish

Till jul så har jag och min man bjudit hem hela min familj och hela hans familj. Det betyder att vi i år kommer vara 13 personer och två hundar hemma hos oss på Slottet för att fira jul i dagarna tre. Vi har bakat, lagat mat och kokat godis i flera helger! :) 

Till kakbordet har jag skapat mig ett våningsfat av loppisfynd. Jag hittade två gamla mässingsljusstakar och tre silverbrickor i olika storlekar. Jag målade ljusstakarna och kanterna på brickorna med Clear Gesso och ÖSTE på glitter. Blev otroligt häftigt! För att fixera glittret så sprayade jag på ordentligt med vanlig hårspray. Sedan limmade jag samman allt med gammal, hederlig Karlssons Klister.

Jag tror att detta kakfat kommer bli pricken över i:et på vårt stora kakbord. :) 

*******************

We have invited all our families for Christmas this year so we will be 13 persons and two dogs for three days to celebrate and enjoy each others company here at The Castle. We have been cooking, baking and making candy for some time now. :)

I have made this cake dish in several layers for the table filled with cookies. I found two old brass candlesticks and three silverplates in a flea market. I painted the candlesticks and the edges of the plates with Glear Gesso and showered them with glitter. So amazing effect! I used ordinary hairspray to fix the glitter and then gleud it all together with a glue made for metal.









Material
Martha Stewart Craft Paint Detailing Brush Set 5pc PL32247
Prima Marketing Art Basics - Clear Gesso 250 ml 961466 
Prima Marketing Art Extravagance - Glitter Set - Luminous 961596 

Inga kommentarer: