fredag, maj 08, 2015

Faith, Hope and Love - konfirmationsminne

Nu börjar det dra ihop sig till konfirmationer över hela landet. jag fick en beställning av en gammal arbetskollega vars dotter konfirmerar sig nu i helgen. Jag fick bilder på tjejens rum, en ram hemskickad till mig (en sådan bubbelram man ofta konserverar brudbuketter i) och ett önskemål om något med Tro, Hopp och Kärlek.

I Bibeln hittar vi Första Korinthierbrevet 13:13 som lyder:
Men nu består tro, hopp och kärlek, dessa tre, och störst av dem är kärleken.
Jag tyckte denna text passade perfekt men valde att använda den engelska översättningen:
And now these three remain: faith, hope and love. But the greatest of these is love.

Jag skar ut texten "Love, Faith and Hope" med hjälp av min Silhouette Cameo och använde Molding Paste för att skapa dessa ord på en tjock kartong och övrig text använde jag olika typsnitt från Thickers och Prima Marketing-Stickers. När allt torkat målade jag över allt med Gesso innan jag lade på ett lager av glitter på de tre uppbyggda orden.

Blommorna skapade jag under några kvällar i TV-soffan med värkande händer som tack. Haha! De består av drygt 30 vita, stora kronblad. Dessa fick sig duschar av tre olika Color Bloom-sprayer i svagt, svagt rosa och grått för att både bryta av allt det vita och för att matcha övrig inredning i tjejens rum.

I skiraste lindblomsgrönt stansade jag ut stora blad och chalkade kanterna på med en Prima-chalk. Swirls stansade jag ut i vitt cardstock och glittrade med glitterlim. Alla blommor fick lite glitter längst ut på kronbladen.

Det var inte lätt att fota innanför bubbelglaset men ni får ta mig vid mitt ord att tavlan blev helt ok. ;) Hoppas att min kund och hennes dotter också tycker det. :)

*************

In Sweden, it's time for our Christian teenagers to go through confirmation. I got an order of an old work colleague whose daughter confirms this weekend. I got pictures of the girl's room, a frame sent home to me (such bubble frame are often preserve bridal bouquets) and a wish for something with "Faith, Hope and Love".

In the Bible we find First Corinthians 13:13, which reads:
And now These three remain: faith, hope and love. But the Greatest of These Is Love.

I cut out the text "Love, Faith and Hope" with the help of my Silhouette Cameo and used Molding Paste to create these words on a thick cardboard and for other text I used different fonts from Thickers and Prima Marketing Stickers. Once everything has dried, I painted it all over with gesso before I put on a layer of glitter on the three big words.

The flowers I created during a few evenings in the TV couch with aching hands in thanks. Haha! They consist of more than 30 white, large petals. I died these in three different Color Bloom Sprays of pale, pale pink and gray for both the breaking of all the white and to match other furniture in the girl's room.

In sheerest lime green I punched me out some big leaves and chalked the edges with a Prima Chalk. Swirls punched in white cardstock and sparkled with glitter glue. All the flowers were little glitter at the tip of the petals.

It was not easy to take pictures inside the glass bubble but you'll take me at my word that the work became quite ok. ;) I hope that my client and her daughter also likes it. :)












Material
Artemio Mini Glue Gun VIMGG
Artemio Refill Till Mini Glue Gun VIMGGR
American Crafts Thickers Chipboard Forest Chestnut T53159  
Bazzill Basics Classic Chantilly T10-1006
Bazzill Basics Bling Petty Cash Cardstock T18-501
Martha Stewart Craft Paint Gesso Primer White PL32314
Martha Stewart Craft Paint Stucco Effect PL32188 
Prima Marketing Sparkling Pastels Pearl White Color Bloom 573751
Prima Marketing Sultry Shimmer Peony Color Bloom 573904 
Prima Marketing Sparkling Pastels Storm Cloud Color Bloom 573768
Prima Marketing Art Extravagance Glitter Set Abloom 961619
Prima Marketing Tea-Thyme Alpha Canvas Stickers 559168
Sizzix Bigz Die Tattered Leaves 656927
Sizzix Bigz Die Elegant Flourishes 656639
Sizzix Big Shot Machine Only (White & Gray) 660200
Silhouette Cameo 12 tum 199215 

   

1 kommentar:

Anonym sa...

Så himla fint, jättefina blommor.