tisdag, maj 14, 2013

Att göra en tavla

Idag tänkte jag visa er en tavla som jag gjort för ScrappTorgets räkning. Jag använde en canvas i 30*30 som jag hade hemma. Faktiskt en fuling som jag köpte på ÖoB för 5:- i en realåda. Den hade då motivet av en massa gröna bamburör men det var ju inget som jag var intresserad av, ville bara komma åt en billig canvas. :) Jag grundade canvasen med Gesso innan jag smetade på lite Molding Paste i ett cirkelformat mönster. Sedan hittade jag ett fint ord i trä som jag fyndat hos Panduro för länge sedan, det limmade jag fast innan jag målade allt med Gesso ännu en gång.

Jag dök sedan ner i mina blomlådor, har ju en del efter som det är min passion inom pysselvärlden. ;) Nu letade jag uppe en massa blommor jag kände att jag vill ha, struntade helt i vilken färg de hade. Det här är nämligen ett ypperligt tillfälle att bli av med så kallade odds & ends. Sådant som man inte vet vad man ska ha till, udda antal och bara hopplösa prylar. Grävde igenom charmslådorna med och hittade en del. Jag går oftast efter filosofin: ju mer desto bättre, så jag öste på ordentligt! 

Sedan är det bara att ta fram ditt bästa lim, jag använde mig av limpistolen, den är oslagbar om man vill att sakerna verkligen ska sitta fast! Limma dit allt du plockat fram och kanske lite till. ;) Jag hittade ett gammalt pärlhalsband i en hopplös färg som jag limmade dit också. Dags att ta fram Gessoburken igen, eller din akrylfärg om du hellre föredrar det. Måla över! Måla överallt, in i alla gömmor och gegga på! Jag har valt att måla min tavla två gånger med Gesso eftersom jag ville att den skulle släppa igenom lite färg från blommorna. Gesso är inte lika täckande som akrylfärg. Resultatet blev en lätt pastellfärgad tavla som nu pryder vår vardagsrumsvägg. :) Givetvis fick den lite StarDust-stickles när den torkat med. ;)

Min tavla innan två lager med Gesso:


Och efter, det färdiga resultatet. :)






Lägg märke till den GRYMT snygga lyktan till höger, den har vi fått av min syster Lisa och hennes man Peter. :) Galet snygg, älskar den!



6 kommentarer:

Mim... sa...

Så snygg!!

Ingalill sa...

Hur snyggt som helst!!

Linda LW sa...

Superdupersnyggt!
Tyckte det blev väldigt läckert när färgerna kommer igenom lite, det blir mer djup på nåt sätt än om allt varit vitt vitt vitt....
Grymt jobbat!

Ellinor sa...

Läckert! Bra idé med blommorna också/Hon som bara har udda blommor men desto fler ;)

Malin ~ Lillpiga sa...

Tack tjejer! :D

annkan sa...

Wow, så läcker!!
Måste bara få säga att du gör grymt inspirerande alster! Dina tavlor, inte minst.
Tack för fin inspiration!:-)