måndag, april 12, 2010

Påsk 2010

Hur kunde det gå så lång tid mellan mina uppdateringar som inte innehåller pyssel? Helt ärligt, jag vete tusan men nu kommer det ett REDIGT långt inlägg.

Fredag 26/3
På jobbet får jag veta att jag ska få byta avdelning. Om det blir "för evigt" vet jag inte men det känns bra för stunden. Tänk att få slippa det vansinniga fläktdånet ett tag. Det är som att jobba i en flyghangar ibland. Firar det hela med att ta semester hela påskveckan och åker hem för att dricka skumpa.

Lördag 27/3
Bakis. Bakis och trött så in i norden. Tvättar, städar och packar inför veckan hemma i Norrland. Pysslar också en del.

Söndag 28/3
Kliver upp tidigt och äter en smaskig frulle för att sedan sätta oss i bilen. PartyPatrullen is on the road again! Vi stannar till i Birsta (Sundsvall) för att shoppa lite. Men vad är hypen? Trodde Birsta City skulle vara GIGANTISKT, MASSOR av butiker osv. Visst, totalt är hela köpcentrat stort men just själva Birsta City-huset är ju inte större än vilket köpcentrahus som helst, hade ju lika gärna kunnat shoppa på Tuna Park hemma i Etuna, det är lika stort. När vi kommer hem till syrran och Peter så dricker vi några glas och kollar på foton på laptopen, dagens diabildsvisning. :)

Måndag 29/3
En del av dagen tillbringas med ett magnetlås. Sedan så åker vi på fest hos mamma. Mamsen fyller nämligen jämnt och det är klart att det skall uppvaktas. Halva släkten är också på plats och det blir en hel del vin, sång och prat. Mamma fick en whiskeyresa av släkten som skall gå till Irland. Men hon ska inte åka själv, det går ju inte för sig, hon måste ju förkläden med sig och vilka passar inte bättre än jag, Mattias, Lisa och Peter? :) Japp, så är det: underbara mamma bjuder med oss fyra på en whiskeyresa till Irland! Förmodligen drar vi i slutet på augusti. Fatta vad skoj! Irland är ju ett sånt place man säger att man vill besöka men inte gör eftersom man oftast kastar sig på en charter till Kreta istället. Men nu ska det bli av, whiskeyprovning och Eire's gröna kullar. :)

Tisdag 30/3
I ett tappert försök att gå av oss bakfyllan så är vi ute och rastar doggarna i 6,5km. Riktigt skönt och fint väder var det. Dock så hänger skallebanken kvar som en igel och förföljer mig hela dagen. Vi hyr en rulle på kvällen och länsar Konsum på snarr och karra. Svullar likt demoner och oooohh:ar och aaahh:ar på alla VRÅLSNYGGA vampyrer i New Moon. Jag och syrran kom fram till att vi ska skicka våra sambos på hudblekning, köpa bärnstensfärgade linser och slipa hörntänderna på dem. Vi vill också hångla med vampyrer. ;) Han den där Pattinson, satan i gatan vilken snygg liten vampire...*mumma* Mattias och Peter skakar mest på huvudet och undrar var det är för fel på vanlig vinterblekhet, normal ögonfärg och några sexpack i magen. Hehe...

Dymmelonsdag 31/3
Vi packar väskorna och drar vidare till Sollefteå. Det är vår tur att fira mamma och vid halv sex så ses vi (jag, Mattias, Lisa, Peter, deras barn och Peters bröder och respektive) hemma hos mamma. Vi har tagit med oss sprit och vin så vi dricker en drick där innan vi går på Toledos för att bjuda mams på middag. Vi beställer in Tapas till förrätt och shit pommes frites vad gott det var! Jag tog scampi i olja med vitlök och chili och det var helt galet gott! Varmrätten blev örtmarinerad gös men jag vete fan hur de marineradeför det smakade...hhmmmm...vad heter det nu, den där smaken...ja just ja: ingenting! Nada! Saltade på så gott det gick och OK, hyfsat iaf. Men ratatouillen, den var typ krossade tomater med lite nerhackad paprika och svamp. Inte ens den smakade något. Vinet var ju iallafall gott. ;) När vi väl fick in det. Det tog säkert 15-20 minuter innan de kom in med vinet. Fattar inte? Man får väl in drycken omedelbart? Inte när de ställer förrätten på bordet? Och det var ju inte så att restaurangen var överfull heller... När vi ätit klart så gick vi hem till mamma där jag och syrran gjorde efterrätt och kokade kaffe. Till kaffet hade vi gjort ett litet bildspel på mamma med tillhörande frågor för att se hur senil hon hade blivit. Det var allt ifrån vilken förrätt som serverades på Lars & Bettans bröllop till vad flygbolaget hette som vi åkte med till Bulgarien. Eftersom mamma naturligtvis vann (hehe) så fick hon ju även ett pris: detta underbara halsband i 18K och svarowskikristaller. Det gör sig inte riktigt rättvisa på bilden, det är mycket snyggare i verkligheten. När klockan var sent så åkte Lisa och hennes familj hem medan jag och Mattias sov kvar. Mamma och jag lade oss ännu senare. Eller tidigt, beror på hur petig man är på hur man läser klockan.


Skärtorsdag 1/4
Blev faktiskt inte lurad en enda gång under hela dagen. Var något för seg själv för att komma på ett bra skämt så det fick vara. Efter att ha gått en sväng på "stan" i Sollefteå och efter att ha fått en underbar middag av mamma så styrde vi kosan bort från Sollefteå för denna gång. PartyPatrullen skulle ut på nya uppdrag och nästa anhalt blev Hammarstrand och ett besök hos Janniche och Jon. Vi hade inte träffat dem på ett helt år så det var riktigt skoj! Vi drack lite öl på kvällen och bara tog igen lite förlorad tid vid köksbordet.

Långfredag 2/4
Vi skulle ha lite lekar och grejer under dagen men det var så dåligt väder så vi stod mest och frös. Efter att ha skålat i champagne ute vid badtunnan så tog vi och gick in och umgicks istället. Jag hjälpte Janniche att laga mat och grabbarna surrade. Totalt blev vi 11 vid middagen. Eller vi SKULLE bli elva med en behagade inte ens att dyka upp, helt utan att säga något. Och sedan satt folk och glufsade i sig. Och de ville inte ha det eller det för det var äckligt. Och de ville inte ha mer än en macka för de hade redan ätit. Men vaddå? Tackar man ja till middag och så äter man innan? För helvete! Inte att en djävel tackade för maten (förrän jag sa det högt och tydligt), ingen hjälpte till, de bara satt där som paschor och försåg sig av Janniche och Jon's frikostighet. På kvällen/natten så drack de av deras sprit med. Slet fram flaskor ur barskåpet som de hade fått i julklapp, knäckte dem eftersom de var oöppnade och bjöd laget runt. Gör man så? Med sprit som inte är ens egen? Så sjukt dålig stil. Vi badade badtunna och bastu också. När klockan var kring tre så gick vi och lade oss, då hade äntligen alla snyltare åkt. Hur kan man bara dricka upp andras sprit så där? Jag fattar inte.

Påskafton 3/4
Pallrade oss ur sängen och fick god frukost av våra värdar. Efter löften och bokning av nästa besök så drog vi vidare i Jämtland. Sista anhalten skulle besökas: Östersund och svärföräldrarna. Där var det påskbuffé till middag. Tackade nej *chock* till snapsen och vinet och körde stenhårt på påskmust. Jag som inte gillar påskmust, drack girigt och jag gissar att det var pga vätskebristen jag hade i kroppen. Trots hejdlöst drickande på kvällstid. ;) Var lur på om vi skulle gå ut på krogen på kvällen men vi var så galet trötta att vi med glädje dåsade i soffan framför burken tills klockan var halv elva. Då var det kudden som jag gosade ihop mig med. :)

Påskdagen 4/4
Jag och älsklingen var och hälsade på hans farmor och farfar. De är 85 & 87 år så det är lite skröpliga men vid hyfsat god vigör. Köpte med oss en tulpanbukett och var där i en halvtimme. Mer orkar de inte och dessutom skulle de ha besök senare på eftermiddagen med. Vid tredraget så hoppade vi in i bilen och vände kosan hem, mot Ärla. Tänkte att vi skulle käka på Max i Bollnäs men där var det sån sjuk kö att vi skippade det och drog hela vägen hem. Vi kockade ihop fläskfilé, kantareller, grädde och pasta plus vitlöksbröd. Halv tio på kvällen... Men vi var galet hungriga och eftersom pizzerian stängde fem minuter innan vi rullade in i Ärla så var det bara att gilla läget och börja kocka.

Annandagpåsk 5/4
Vi tvättade upp all tvätt från resan och så tog vi ett krafttag i förrådet. Där stod ca 15 ouppackade kartonger och det gick knappt att gå in där. Nu har vi typ fyra kartonger kvar, två med böcker och två med mina skor. Älskar när det blir ordning! Tog dessutom rensade ur min Malm-byrå som är full med smink. Kastade gammalt smink och sorterade upp allt som det skall vara så det är lite struktur. Kan ju leta en halvtimme efter just en ögonskugga och vem ids det?

I veckan som var så jobbade vi, åt, var trötta och jag pysslade. Det var väl i stort sett det hela. Kan man bli vårtrött? Hela min kropp bara skriker efter vila men när jag lägger mig så kan jag lika förbaskat inte sova. Men det går väl över snart. :) I torsdags fick jag ett UNDERBART och roligt besked, mer om det sen eftersom det inte är officiellt ännu. ;) Men jag skrek till av glädje och strålade som en sol hela kvällen. :) Nyfikna? Haha...bra! :)

Inga kommentarer: