lördag, december 04, 2010

Fredagsfinal 9 i Idol

Ni får veckans recension idag istället för igår. Igår var jag nämligen på tjejfest och var fullt upptagen med att dricka vin och snacka skit hela kvällen. :) Men hur som haver, tre ska bli två och här kommer veckans sågning. Veckans tema är Juryns val. Som vanligt kan man ju undra om de knarkat när de valt vissa låtar...

Olle - Everybodys changing Har suttit hela hösten och funderat på vem Olle är lik och nu slog det mig, har är skitlik Joaquin Phoenix! Då var det bryderiet löst. :) Den här låten passar honom faktiskt riktigt bra. Inget större fel och inte så mycket att klaga på. Om man gillar covers.

Minnah - Total eclipse of the heart Hjärta och smärta på hög nivå. Bonnies gamla 80-talstryckare är en riktigt pampig och mäktig låt när hon sjunger den. Dock så lyckas inte lilla Minnah hela vägen ut, dock så tar hon i en smula mot slutet och det är bra, önskade bara att hon krämat i lite mer, lite tidigare i låten. Värre. Mer. HÖGRE!

Jay - Enter Sandmen Äntligen riktigt hårdrock!! Med viss bävan så ska jag nu få höra en Metallicalåt. Det kan bli kanon och det kan bli kalkon. Bra att han har med sig guran. Hetfield har ju också gura när han sjunger, denna låt skall framföras med tunga gitarrer. Och visst fan levererar han när han ska. Här kommer allt jag efterlyst hela hösten: riktig rock, skitigt, tungt, bredbent pungknäckarställning och bara så förbannat BRA!!!!!!!!! Dock är det nog första gången jag hör den här låten med taktfast klappande av publiken och inte till devlande händer. Känns lite fel men vad fan, inte klaga på det lilla. Jag säger som Fylking: ÄNTLIGEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Snacka om att vara i sitt esse!!!! Ursäkta om jag missbrukar utropsteckenknappen men jag har en eargasm här!!!

Olle - Born to run Alltså, det kräver sin man att sjunga en Bruce-låt och Olle är fan ingen man i den här låten. Det är så otight, så oartikulerat, så falskt och lika dåligt som Jay var bra. Jag håller med Aftonhorans recensent som undrade vilket språk han sjöng på. Det låter som en Eurovision Song Contest-låt från Långtbortistan där de sjunger på ett eget språk och bara sjunger titeln på engelska. Så in i helskotta värdo! Och jag hoppas vid Gud att Bruce aldrig blir visad det här klippet, han kommer stämma Olle.

Minnah - When love takes over Det här är en låt jag inte riktigt hajjar varför de valt. Men OK. Det är inte så tokigt men är verkligen Minnah en discotjej? Inte för att det är ett dåligt framförande. Med vad är det med Zumba/aerobicsdansarna i bakgrunden? Har vi hamnat på ett gym eller?

Jay - In the getto Elvis har en alldeles särskild plats i mitt musikhjärta. Han var ett geni helt enkelt. Jag blir i stort sett alltid berörd när jag hör honom. Kan Jay göra det med? Om jag säger så här, skulle jag vara en tonåring så skulle jag nog bli lika fnissigt förälskad i honom som jag hade blivit på samma sätt i Erik Grönvall från ifjol när han sjöng vinnarlåten. Nu är det ju tur att jag inte är en fjortis och lycklig med mitt livs kärlek. Annars hade nog Jay fått en stalker utanför hotellet. ;) Fantastiskt bra! Rösten passar hur djäkla bra som helst och tårarna glittrar i mina mascaratyngda ögonfransar. Som Laila säger: man smälter. Jag är en pöl. Jag får harkla mig innan jag säger till Mattias hur bra det är, med viss darr på rösten.

Malins bästa: Jay! Ord är väl egentligen överflödiga?
Malins bästa 2: ÄNTLIGEN riktig hårdrock!
Malins sämsta: Olles Bruce-tolkning. Fy för den lede!
Malins vill: Andreas sa till Jay: sjung aldrig något annat: men SLUTA tvinga dem att sjunga skit då!! Låt dem välja själv och arra som de vill.
Malins åka ut: Olle. I duell med Minnah. Men det är väl rätt självklart?

Inga kommentarer: