lördag, februari 19, 2011

Melodifestivalen delfinal 3

Då var det lördagkväll igen och det är dags att ta fram huggtänderna och de glödande hornen igen! Dags att äntligen få såga Sveriges sämsta musiktävling!

Linda Sundblad - Lucky you Hhmm...hon kommer säkert få skitfina tänder men jag kan inte låta bli att stirra mig blind på den där boxarskenan hon har i munnen. Varför var den typ nougatfärgad? Sedan rodde jag att det skulle bli lite halvrockigt med tanke på introt men så är det en liten BarbieGirl vs Sandy i Grease som visas på scen. Och jag säger som min sidekick ikväll, vad är det med spandexbrallorna? Är det inne med camel toe igen? Men, en andra chans blir. Betyg: ++

Simon Forsberg - Tid att andas Hörde ni introt? Lät som Grumme Tvättsåpa. Och jag tror banne mig att det är Jöbacks lillebror som är där? Gulligullande på högsta nivå, smäktande ögon, rök på scen och darr på rösten. Jag tror helt ärligt att vinet vänder och kommer upp igen. Kan man sluta betala TV-licens nu eller? Betyg: +

Sara Lumholdt - Enemy Först spänner hon ögonen i en med den k*taste blicken i Mellos historia och nu tänker man att nu djäklar!! Men hennes röst är ju gjord för ALLT utom livesång. Alltså, det är så sugdåligt att blodet skär sig i ådrorna på mig. Svajjigt och åt helskotta för mörkt i verserna. Och tro på fan, kommer inte den förbaskade Carolafläktfan också? Kan. Den. Dö. Någon. Gång? !!! Nu kom det slutgiltiga beviset att den blonda i A-teens var den bättre än de två och därmed har en karriär medan den mörka tyvärr får återgå att slicka strippstolparna. Blondes have more fun, så är det bara. Betyg: +

Playtones - The King Nu hoppas jag stenhårt på pianotangentslirande a la Jerry Lee Lewis! En medryckande refräng, klatschigt och svängigt. Självklart kan de klämma in en tonartshöjning vad annars. Men jag sa det efter en vers, den här kommer att gå direkt till final, och det beror inte på att de har en brinande miniflygel som hemligt vapen eller så utan därför att de fan förtjänar det i den här följetongen av mer eller mindre värdelösa bidrag. Efter fyra bidrag är de klart bäst. Betyg: +++

Shirley änglar - I thought it was forever Men titta här, tre schlagerdrakar (iaf en och två "änglar") vill göra allt för att vara Beyonce men Mister Babby Ljaaaanggreeejn har ju såklart skrivit en riktig skitlåt. Som vanligt. Carolafläktfan är på plats. Tonarthöjningen är på pats. Den knutna vänsternäven vid höften är på plats. Hela djefla schlagerregistret är på plats. Fattas bara att Shirley hade bytt ut de mörkhåriga mot Nanne Grönwall och Lotta Engberg. Tyvärr blir det en andra chans för dessa drakar. Betyg: ++

Sebastian - No one else could Men nu för bövelen!! Min favorit från Idol 2005. Hans version Life on Mars var magisk! Det börjar så bra men så blir det någon konstig popdänga och jag blir nervös men OK jag ska öppna mina sinnen. Jag kan faktiskt höra ett drag av The Ark och Melody Club i det hela och jo....han kommer gå vidare. MEN!! VARFÖR denna eviga, förbannade tonartshöjning? Why? Men som sagt, denna låt kommer till Andra Chansen. Betyg: +++

Sara Varga - Spring för livet Men? Om jag inte såg en botoxpumpad bystdrottning på scen i mörkt hår så skulle jag kunna tro att det var en blond, skitighårad (jo, det finns ett ord som heter så) Lisa Ekdahl som satt på en barstol och klinkande på en halvstämd gura. Går det här vidare till final så ska jag fasen aldrig mer se Mello. Just nu hoppas jag verkligen på att det ska bli så, då är jag befriad! Men vem vet, hon kanske gör en af Ugglas och slår igenom. Fast jag håller med henne, det enda hon kan göra är att gå. Hem. Hejdå. Betyg: +

Eric Saade - Popular Åh hörde ni? Arkiv X är tillbaka! Det går fem toner och man hör ju direkt att det här är det andra bidrag direkt till Globen. (Som att man inte hörde det på alla kvinnliga idolers skrik i början...) "Hej, jag heter Eric Saade och jag vill vara Michael Jackson och får jag inte det så vill jag vara typ Darin!" De där bruna ekorrögonen bränner sig rakt in i hjärtana hos gammal som ung. Och hade han inte en dusch i år med? Nu har han bara hottat upp det hela med en dusch av glas istället för vatten. Fast ni såg väl att ruta tre av fyra inte sprack va? Betyg: +++

Kvällens sköning; Rickard Olsson, han är underskattad som programledare. Snacka om kunglig humor och klockrena punch lines.
Kvälles otippade: Lena PH som rocker! Haha... mer självdistans till folket!! Underbart!

Förra veckans värsting: När Sjögrenaren försökte sig på Life on Mars ville jag vara gråta. Helgerån!


3 kommentarer:

Maria sa...

Malin, dina recensioner är BÄST! Jag sitter här och asflabbar, speciellt åt sista meningen om Shirley & Co!

Wildärtan sa...

Haha - du är ju totalgrym och snabbast!
Fast det är faktiskt ingen schlager utan tonartshöjning. Liks.

Anonym sa...

Äntligen en bra schlagerblogg! Fast jag håller icke med om Sebastian, han är läskig.

Kram!
Sanna/Darkling