fredag, november 11, 2011

Idol: Fredagsfinal 6

då var det fredag igen och Idol på TV:n. Och i gamla, tillfälliga, hemstaden Gävle så är det liveshow i Läkerol Arena. Kvällens tema är soul och öppningsnumret med Bowies och Jaggers gamla dänga Dancing in the street var inte så tokigt faktiskt Men det vore väl ändå fanken om de inte lärt sig något vid det här laget.

1. AmandaP - I'm coming out Det var rätt uppenbart att hon skulle dra en Diana Ross-låt när hon hade stylat sig som henne. Men är det Småstjärnorna så är det... Men inte hjälpte afroburret henne inte, det där lät inte bättre än när en annan står och brölar till SingStar här hemma på Slottet. Tyvärr, jag har haft henne som en topp3 men nu gissar jag att hon står på scen för sista gången.

2. André - My girl Han är liten, både i orden och på jorden och han lämnar yttepyttesmå spår hos mig. Det är bara så djäkla trist, det händer inte ett smack. Nej, åker inte Amanda så MÅSTE den här pysslingen åka, vilket vore välförtjänt. Men knäböjningen? Hello, det var ju ingen bombastisk rocklåt liksom....

3. Moa - You cant hurry love Förra veckan satte hon verkligen spiken i kistan, så djäkla bra var hon! Det är inte lika bra den här veckan (eftersom hon är i HELT fel forum som sagt) och den här låten kanske inte var hennes grej... Det blev lite karaokebar á la Finlandsfärja tyvärr. Synd, mycket synd.

4. AmandaF - MrPostman En gammal favorit hos mig, jag gillar den härlåten. Den påminner om otaliga fester hemma hos mina föräldrar. :) Och hon gör den inte alls dåligt, jag gillar hennes desperation i vissa partier, det passar in på ett bra sätt. Slutet var riktigt coolt och roligt. Det som däremot jag inte hajjar är klänningen, hon skulle haft en snorkort klänning á la 60-tal till sin vildvuxna svinrygg. Det hade varit pricken över i:et.

5. Robin - Reach Out, I’ll Be There han är så bra på att sjunga och han visar det igen. Det enda jag saknar med Robin är att han ska ta det hela vägen till taket, genom taket! Det saknas den sista lilla pitchen, det sista hammarslaget. Han kommer förmodligen stå i Globen, om inget oförutsett händer. Och han har vuxit bort från sin Verka Serduchka stil, tack och lov.

6. Molly - Nowhere to run Sådärja! Nu kommer hon äntligen till sin rätt igen! Hon har ju en pipa som är HELT sjukt bra och det här temat passar henne perfekt, man skulle kunna tro att hon är en svart souldiva om man blundar. Hennes bästa fredag på länge och hon visar vem som med största sannolikhet kommer stå i Globen mot Robin eller AmandaF.

Kvällens miss: De lyckades filma fel trapp när juryn skulle komma ut. Suck.

Kvällens avundsjuka: Ser man verkligen så där snygg och fit ut när man är nyförlöst som Laila är? Dubbelsuck.

Kvällens 'tar det aldrig slut': Idol. Hela grejen är så tråkig nu. Uttjatad och boring. Hört att detta är sista året och sedan tar X-Factor vid, kanske lika bra det.

Kvällens bästa: Molly & AmandaF. Svårt att välja.
Kvällens åka ut: AmandaP (fast jag personligen tycker André)

Inga kommentarer: