tisdag, november 13, 2012

Martha Stewart Punch Around the Page - Tutorial

Hej!

Idag tänkte jag visa er en liten snabb tutorial på hur man använder sin Martha Stewart Punch Around the Page, PATP. Har man aldrig använt en så är det kanske inte helt glasklart men jag hoppas att det är det efter denna beskrivning. :) 

************

Hi!

Today I'm about to show you all how to use a Martha Stewart Punch Around the Page, PATP. It's not always obvious how to use one but after this tutorial, I hope it will be. :)



Jag har använt min Iron Gate. Med varje PATP så följer det med ett papper med alla mått, släng inte pappret! Jag har en på mitt pysselbord och en i pysselväskan så att jag alltid har ett med mig när jag åker på pysselträff.

Här är måtten till PATP:

8,25 cm
12,7 cm
17,15 cm
21,59 cm
26,04 cm
30,48 cm

************

I have used my Iron Gate. With every PATP, it comes a paper with measurements, dont throw it away! I have one at my desk and one in my crafty bag so I always have one with me when I'm off to crafty weekends.

Here are the measurements for the PATP:

3,25 inch
5 inch
6,75 inch
8,5 inch
10,25 inch
12 inch


Jag har valt måtten 17,15cm * 21,59cm. Börja med att skär ditt papper vid 17,15cm...

************

I have used the measurement 6,75" * 8,5". Start with cutting your paper at 6,75"...


...och vid 21,59cm.

************

...and at 8,5".


Vi ska starta med hörnstansen.

************

We are about to start with the corner punch.


Fäll ut vingarna på hörnstansen.

************

Flip out the wings at the corner punch.


Du kan stansa hörnen på två olika sätt, antingen så här: placera pappret längst in i hörnet på vingarna och stansa...

************

You can punch the corners in two ways, either like this: pull the paper in to the bottom at the wings and punch...


...eller som jag föredrar att göra: vänd på stansen så kan du se att pappret är i exakt position innan du stansar.

************

...or like I prefer to do: flip it over so you can see that the paper are exactly in the right position before you punch.


Så här ser det ut när jag stansat ett hörn, stansa alla fyra hörn.

************

This is how it looks like after I punched the corner. Now punch at all four corners.


Fäll ut vingarna på den raka stansen.

************

Flip out the wings at the border punch.


Här kan du se ett mönster som stämmer överrens med med ditt utstansade hörn.

************

Here you cans see a little piece of pattern from the corner showing.


Placera ditt utstansade hörn exakt ovanpå mönstret och stansa, nu har du fått starten.

************

Place your punched corner exactly over the pattern and punch, now you have the start.


Här ser du ett mönster som överensstämmer med den stansade bit du har.

************

Here you can see the pattern from the border showing.


Placera ditt papper precis ovanpå mönstret och stansa.

************

Place your punched border exactly over the pattern and punch.


Fortsätt stansa tills du har kommit runt pappret.

************

Keep on punching until you have punched every where. 


Voìla! Du är klar! Använd nu din toksnygga pappersbit att göra något läckert pyssel med. :) Jag kommer visa upp min färdiga alster imorgon så välkommen tillbaka!

************

Voìla! Your done! :) Use your beautiful punched piece of paper to make som great crafty things! :) I'm gonna show the result tomorrow so welcome back!


1 kommentar:

Mojca sa...

Waw great tip. Thank you for sharing. Hugs! Mojca