tisdag, juni 22, 2010

Jag har köpt en gris...

Himmel och pannkaka! Det är jobbigt med helg ÄVEN om man inte festar... Har fortfarande inte sovit ikapp och hämtat mig.

I fredags så fick jag ett telefonsamtal från Magnus och Pernilla som var på väg neröver södra Sverige för lite semester med deras kids. De frågade efter lite sällskap och vårt hem står alltid öppet. Vi käkade gott, drack litegrann och surrade tills natten kom. Då var det dags att hoppa i bingen.

På lördagmorgon så hade de dragit innan vi ens vaknat (vaddå morgonpigga barn?) så vi klev upp och tog en mumsig frulle i soffan framför TV:n. När klockan var strax innan ett så bänkade jag mig ordentligt, uppladdad med huvudvärkstabletter och vatten. Följde med spänning uppladdningen inför bröllopet och när klockan var kvart i tre så såg jag den första tiaran i bild och därmed kom tårarna. Jag är så GALET blödig! Jag grinar åt allt på TV. Smyckena, klänningarna, kanonskotten, hästarna, vagnen, pussarna, båtarna, ja ALLT! (även sånt som inte har med bröllop och stuff att göra) Och det fanns ju inte lite av den varan i lördags...

Jag satt och snorade, torkade tårarna, hickade, snorade, torkade tårarna osv osv osv. Efter ett par, tre timmar så var jag helt förstoppad i bihålorna, huvudet sprängvärkte och ögonen hade svullit igen som på en gris. Men det var det värt! För vilka juveler jag fick se! Dock inte de Leuchtensburgska safirerna vilket var en miss i mitt protokoll (de är ju mina favoriter) men väl topashalsbandet, underbar pjäs! Och vilka klänningar! Drottning Margrethes gröna skapelse var ju bara outstanding! Madeleine var ju som vanligt så satans snygg att vore jag inte hetero och upptagen så skulle jag gå igång på henne. En annan som var vacker som en dag i lördags, det var Victoria. Vilken klänning Per Engsheden hade sytt henne! Och drottning Sofias slöja med Camédiademet till, underbart!! För första gången fick vi verkligen SE de två visa varandra deras kärlek. Förut så var det smussel på högsta nivå och sedan var det återhållsamhet a la 1800-tal men NU! Åh, vad vackra de var!

Och hur fint var det inte i kyrkan, när hennes pappa ledde henne halva altargången och Daniel sedan tog över den andra halvan. När de tittade på varandra med lycka och innerlig kärlek. Inte ett öga torrt! Och när Victoria stockade sig lite på rösten när hon skulle säga "...tills döden skiljer oss åt", då var det nästan så att jag hulkade där jag satt. Sedan kortegen med den öppna kaleshen, Wasaorden över vattnet till Skeppsbron och sedan uppför Logårdstrappen som var igenlagd med gräsmattor och blommor, helt fantastiskt! Jag är så stolt över att ha fått vara med om denna historiska dag, historisk på många sätt. Och jag som är en kungahussucker njöt ju naturligtvis av ALLT!

Allt utom den extremt dåliga kommentatorn Linda Nyberg. Jag var fasen färdig att chartra en helikopter för att åka dit och slå något hårt i huvudet på henne. Hon sa Prins Daniel Westling typ en miljon gånger. HAN HETER INTE WESTLING, FÖR BÖVELEN! Kan det där våpet inte bara fatta det? Hon och John Crispinsson pratade i munnen på varandra precis hela tiden, sinnesjukt enerverande.

När de tre herrarna höll tal så grinade jag ommöjligt ännu mer. Först kungens "kupp" när han uppvaktade Silvia med ett litet tal och en ros, det var högst otippat men fint att se och höra. Sedan Olle Westling som höll ett kanonbra tal (märks att han är van talman) med repliken "Inte kunde vi väl ana att det var just den HÄR flickan!" var minnesvärt och sedan Daniels tal... Hur bra som helst! Inte ett papper till hjälp, inte ett stödord, halva talet på engelska. Lovely! Att han sedan hummade och hade sig i micken, skit i det för faen, han hade all rätt att vara nervös. Hur ofta händer det att en vanlig Svensson gifter sig med vår nästa (dessutom kvinnliga) statschef inför miljoner och åter miljoner tittare? Första gången i vår tusenåriga monarki... ;)

Att jag sedan fick sitta och försvara mig på jobbet, det är ju bara tragiskt. Jag fick sitta och försvara mig att jag ville titta på bröllopet, att jag tyckte att det var roligt. Det är första gången det händer i Sveriges historia. Det är en grym PR för Sverige. Det är ju för helvete KÄRLEK! Och jajemen, vi skattebetalare betalar en del av bröllopet, visst fan gör vi det. Men jag betalar hellre skatt för att ha ett vackert och fint kungahus som är en otrolig kulturskatt och historiekälla utan dess like med all arkitektur, tradition, olika slott, möbler och bevarad konst än att betala skatt för att knarkare, våldtäktsmän, pedofiler och mördare ska kunna bo bra och äta gratis på våra fängelser. OCH få lön! Bo och äta bättre är både skolbarn och gamla människor.

Det gnälldes om att bröllopet sändes "ända från klockan sju på morgonen till ett på natten, det är ju hemskt, vad ska man DÅ titta på, vilken bedrövelse". Oh nej!! En HEL dag har de vigt till bröllopet. Hemska TV-bolag. Världen går under. En hel dag, tänka sig. Men OS då? Som pågår nästan dygnet runt i tre veckor? Eller fotbolls-VM som går nu, varenda kväll i en hel månad? Så det är OK så länge det är sport som rullar? Eller när det var tsunamin 2004, då visade de från Asien dygnet runt i flera veckor. Är det OK att titta bara det är naturkatastrofer, död och misär att gotta sig i? Då är väl en dag med kärlek, minnen och pompa och ståt bara en ljusning i vardagen? Eller är folk så förbannat trångsynta att de inte kan se det vackra? Stackars dom isåfall.

När klockan var ett och valsen klingade ut så var jag helt färdig. 10 timmars gråtande tar på krafterna vill jag lova. Ner i bingen och jag tyckte klockan ringde på en gång. Snark. Hade lovat en vän att ställa upp och visa lite pyssel i församlingshemmet på söndagen. Upp, fli i ordning sig, packa ner album, kort och lite annat jox och sedan iväg. Det jag inte hade hajjat var att det skulle vara en söndagsmässa med. Så min söndagsförmiddag bestod av bibelord, psalmer och nattvard. Halleluhja liksom. Händer inte ofta i mitt liv kan jag säga... ;) Men jag tände iallafall ljus för pappa och de andra som inte finns i livet längre, mina och Mattias mor- och farföräldrar. Och så gick kollekten till att köpa en gris till en fattig familj någonstans i världen. Helgens goda gärning utförd. :)

Resten av dagen gick i slöhetens tecken där jag försökte återhämta mig från min bröllopsbakfylla. Avslutade kvällen med att maraton se de sista sju avsnitten av Lost och naturligtvis var jag ju tvungen att grina till det med. Så det har min helg bestått av: gråtande och snörvlande. Igår var jag helt utpumpad och det kändes som att skallen var kokt, stekt och flamberad. Minst. Tog mig ändå lite pysseltid på kvällen tillsammans med Kruth-Anna och hennes dotter. Gjorde klart de två sista korten som jag har som beställning så nu är jag fri för sommaren. :)

Nu laddar vi inför midsommar! Världens bästa PartyPatrull ska ut på nya uppdrag! :)

1 kommentar:

Wildärtan sa...

Vi är ju nästan rörande eniga kring våra Kungligheter:-) Fast jag gick isäng redan vid midnatt, var trött då, ju..