tisdag, juni 29, 2010

Midsommar 2010 eller vem blev uppäten?

Då är man tillbaka i gruvan då efter en underbar helg i Norrland. Tänk att lite sol, lite vin och bästa sällskapet kan göra en helg oförglömlig.

I onsdagskväll så satt jag och Mattias i värmen och solen ute på altanen och fnulade på en massa påhitt (läs: lekar) som vi skulle ha med oss upp till årets midsommarfirande som gick av stapeln uppe i Norralmsjön där syrran och Peter har sin stuga. Det är ungefär mitt emellan ingenting och ingenting. Åk djäkligt länge på en grusväg, när du tror att du åkt för långt så åk lite till. När du tror att du åkt vilse så fortsätt och när du är säker på att du inte kommer hitta tillbaka, då är du framme. Typ så ute i ingenting ligger det. Men ack så vackert! Nu prunkade dessutom alla lupiner, alla midsommarblommor blommade, solen lyste, det var varmt (åtminstone en del av tiden) och Norrland visade upp sig från sin alla finaste sida. Sådana gånger blir man sugen att flytta norr över igen men då får man tvinga sig att tänka på mörkret och snön. Nu hade vi ljust dygnet runt. Helljust. Här nere blir det ju aldrig så, det är ALDRIG ljust hela dygnet. Det är synd, jag saknar norrländska sommarnätter...

I torsdags så packade vi bilen och påbörjade resan upp. Lyckades plåta Höga Kusten-bron med iPhone:n medans jag körde. Sambon låg och trynade så jag körde irriterande långsamt och sköt av ett tiotal kort. Det är en pampig rackare det där. Som vanligt så hann vi inte mer än ur bilen innan en burk/glas stacks i handen på oss så det var ju bara att sätta igång att pimpla. ;) Vi var 10 stycken plus två hundar på Fjället denna gång så det var lite crowdy. Dieselaggregatet gick på högvarv och vi pumpade upp liter efter liter ur Mickes ölpump. Det var väl ungefär det enda kalla som fanns att dricka i helgen. Rosévin, snaps och groggar intogs mer eller mindre varma. Vinet plockade vi ur kartongerna och lade påsen i en hink med kallvatten. Vad göra när maten tog för mycket plats och två av tre kylskåp krånglade? Men vi är ju inte de som är de och vad gör man inte för yrslas skull? Bara att dricka varm sprit om man ska bli på kanelen. Och det ville vi ju. Vi hann med en terrängkrocket i lag (som för övrigt vanns av LISA OCH MIG!!!), musiklyssning och surr i stora mängder innan vi gav upp fram på småtimmarna. Det är svårt att beräkna tiden när man ska sova eftersom det var ljust som dagen hela natten. När klockan var halv ett så var jag helt övertygad om att den endast var nio... Sova är ju för övrigt helt överskattat.

Fredag. Midsommarafton. Vaknar med en skallebank som inte går av för hackor. Himmelska Fridens Torg, vad djäkla ont det gjorde. Klunkar i mig en dubbel Treo. Somnar om en timme. Måste. Kliva. Upp. Masar mig ur sängen, klunkar i mig en dubbel Treo till. Sparkar på sambon så han vaknar. Slänger i mig ett par mackor och känner att livsandarna börjar vakna till liv. Värmer vatten till den obligatoriska hinktvagningen (16 grader i sjön...nä tack!), blaskar och plaskar med hinken bakom stugan, flir av lite päls på tänderna, sätter på mig face:et, fixar peruken och midsommarstassen: vólia! Då kan vi korka upp igen då! 

Sillunch står på tapeten men då vi glömt att kyla snapsen så hoppar vi över den (luuuugn, jag återkommer till det där med snapsen) men mumsar i oss diverse smaskigheter. Till efterrätt intogs den sedvanliga Midsommartårtan som funnits med sedan 70-talet. Så himla god! Efter lunchen så är det dags att leka den obligatoriska femkampen.

Deltävling 1. Tipsrunda. Vi skickar vi iväg alla på en tipsrunda där de verkligen fick gnugga geniknölarna. En och en fick de gå för att försöka lösa de kluriga frågorna. Inte för att nämna namn med vissa av dem var riktigt irriterade över de glasklara svaren. Glasklara är man kan svaren... Sedan var det dags att dela in dem i lag och jag och Mattias hoppade in i varsitt.

Deltävling 2. Gissa Vikt. Laget skulle totalt ha 15kg på vågen och fick endast använda en grej var. Dock inga mat- eller dryckesvaror. I mitt lag hade vi en betongplatta som enligt bryggarbilsföraren vägde ungefär som en back med tomglas, ca 14kg. (Enligt kontrollvägning efteråt så vägde den mycket riktigt ca 14kg.) Sedan slängde vi dit en liten hylsnyckelsats, en blomkruka och två foppatofflor. Totaltvikt = 17kg. Mattias lag valde en batteriladdare, en toffel, och tre tegelstenar. Totalvikt = 16kg. Fuck. Förlust men eftersom vi räknade ihop deltagarnas poäng från tipsrundan så stod det nu 1-1.

Deltävling 3. Spika Spik. En lång bräda, tio spikar fastsatta. Varje deltagare får en spik var. Sedan skall motståndarlaget slå ner de andras spikar, med ett slag i taget och när en spik är nere så får den som äger spiken inte fortsätta slå. Detta kräver då lite taktik från lagen och eftersom jag verkade träffa mest så gick de hårt åt min spik. Den krökte sig dock och verkade vara stört omöjlig att få ner (förmodligen pga att jag hade läst en förbannelse över min spik) så det andra laget tappade mark där. Vi hamrade på som galningar och till slut stod mitt lag som segrare. Ställning: 2-1.

Deltävling 4. Potatisskalartävling. Alla deltagare fick i tur och ordning gå fram och välja ett verktyg ur en låda. När alla hade valt så tog vi fram tio potatisar och så fick de uppgiften. Den med det längsta sammanhållande potatisskalsbiten vinner. Jättekul för Micke som valt en polygrip, eller för syrran som valde en hammare, eller för Louices pojkvän Micke som valt en skiftnyckel. Jätteenkelt för kocken Eva som valt just potatisskalaren. Gissa hur ställningen blev?
Ställning: 2-2.

Deltävling 5. Introleken. 21 stycken låtar, laget som först kan titel och artist skriker till. Svarar man rätt så får man en följdfråga. Det skreks, nynnades och slets i håret rätt så friskt där ett tag men efter en rätt klar seger så stod Lag Malin som segrare! Tjoho!! Segerns sötma smakar riktigt bra, trots att jag var med som deltagare endast i Gissa Vikt och Spika Spik. Som pris fick de tävlande i mitt lag små fina presenter som passar bra till sommarens aktiviteter. Micke fick till exempel ett par lila badarmpuffar = kan vara bra att ha efter för många öl. Mycket användbart. Larssa fick en liten gubbe som man kan dra upp en fjäder i så simmar den = sällskap i badkaret. Lisa fick en undervattenskikare som man blev yr i huvudet av att titta i = sparar in på vinet. Louice fick ett par simglasögon = om man tar på sig dem när man badar och duschar så slipper man sminka om sig. Alltså, mycket användbara och praktiska vinster, utvalda med omsorg.

Till middag så fick vi lyxigt nog grillad oxfilé, grillad potatis, pepparsås, bea-sås och grönsallad. Åt tills magen stod i fyra hörn. Hur gott som helst var det! Efter en massa glas med vin, en massa tjôtande och ännu mera vin så fick vi varm brieosttårta med bacon och soltorkade tomater på. Helt enormt gudagott! Vi hann med två stycken parti kubb också, lagvis. Men vi behöver inte prata så mycket om det här, kubb är kubb liksom. Skittråkigt. *fnys*

Resten av midsommaraftonen gick åt till att beundra hur ljust det verkligen är i Norrland på sommaren, dricka enorma mängder med vin/sprit/öl, snacka all sköns goja. Skjuta pärer med Mickes potatiskanon för att se om vi kan träffa sjön (vilket vi kunde, till och med skjuta över den), skjuta drickaburkar med Mickes drickaburkskanon och se dem landa i vattnet, dricka ännu mer, slås med alla GALNA mängder med knott och mygg, tjata hål i huvudet på varandra. Ja, mest som vanligt med andra ord. 

Midsommardagen utspelades i stort sett på samma sätt. Hinktvagning, uppiffning, sill till förrätt, och NU tog vi fram snapsen. Varm Absolut Vodka i olika smaker. Det är mumma det. Eller inte.... Efter maten så kom syrran riktigt i gasen när hon kom på den briljanta idén att snapsa upp deras förråd med gamla, små snapsflaskor. Ni vet de där äckliga som blir kvar när man köper ett tolvpack. Det var Pors, Krondill och annat skit i den påsen. Alla fick säga ett nummer så drog hon upp en flaska ur säcken. Så där satt vi och snapsade äckelsprit till efterrätt. Kan säga att jag druckit godare i mitt liv än den där Skåne Akvaviten jag åkte på...

Sedan följde Terrängkrocket igen. Denna gång med tre (!!) portar i Mördarbacken. Fy för den lede vilken jobbig backe det är. Man duttar på klotet såååååååå försiiktigt att man knappt ens nuddar och PANG så rullar det aset på sidan av porten och ner, ner, ner.... ner i botten på backen, jobba sig uppåt med en si så där tio slag och sedan börjar vi om igen... Djäkla vansinnesspel egentligen.

Efter två parti krocket så tar vi vinhinken, ja hink. Kartongen är sedan länge slängd eftersom vi byggt oss ett eget kylskåp. Man tager vad man haver säger Malin. :) Vad är det för fel fel på en hink med kållvattevattne? Inget alls! Vinet blir kallt och man har ett fotbad med sig om man skulle behöva. Recept: ta ur påsen ur bag-in-boxen, släng kartongen och stoppa ner påsen i kallvattnet i hinken. Klart! Så som sagt, vi tog med oss vinhinken och traskade bort till Larssa där vi spalde ett parti Texas Hold ’em där jag hamnade i Heads Up mot Peter men där gick jag tyvärr på pumpen när en Dam/Tia inte räckte till. Sköt lite luftgevär innan vi traskade hemåt igen.

Söndagen startade med lite sovmorgon och sedan när klockan var halv två så lämnade vi Fjället för denna gång. En intensiv helg som bara blåste förbi. Varför måste det gå så fort? Jag körde 48 av de 55 milen och när vi kom hem blev det en tvättmaskin, en dusch, vattna ute och sedan soffan.

Midsommar 2010 är över. Nu laddar jag om inför England på onsdag och sedan Norrlandsturné om två veckor. Raj Raj!

Inga kommentarer: