lördag, oktober 22, 2011

Idol: Fredagsfinal 3

Eftersom vi var borta på middag hos Anna och Marcus igår kväll så kom det inte upp någon recension strax efter kl.21.30 som vanligt men jag vill ju inte göra Veronica besviken så jag skriver en i efterhand nu medans jag tittar om på reprisen. Jag har inte ändrat mig sedan igår och mitt "åka ut/bäst ikväll" bestämde jag sedvanligt innan utröstningsdelen igår.

1. AmandaF - Jolene Alltså jag gillar hennes röst och klang det gör jag och jag börjar vänja mig vid hennes märkliga sångstil men i den här låten så blir det så mycket "aarrgggh", "oooohhhccc" och aaaaahhggg". Är det ett nytt sätt att waila på? Om hon hade låtit så ca 50% mindre så hade det varit OK.

2. Emil - Cry me a river Men det här är så djävulskt dåligt att det går rysningar genom kroppen. Han är stel som GB-glassgubben när han ska försöka sig på några moves och jag kan för mitt liv inte förstå hur i helskotta han kunde ta sig vidare från kvalveckan. Och som Pelle sa: fullständig slakt. Dags att kapa lite barlast och sparka ut lillen.

3. Linni - Angel Kan hon harkla sig, tack? Vill att hon spottar ut den där klumpen hon har som sitter i svalget. Och den här låten förtjänar inte att bli så illa behandlad. Jag har gjort det bättre själv på SingStar.

4. Molly - The only girl in the world Det började så svajigt och surt att jag blev nästan nervös. Dock blir det lite bättre i refränegn men mest bara gapigt och faktiskt lite falskt. Hon var så galet bra de två första programmen men nu har det varit två sura fredagar. Dags att börja ta och leta rätt på BRA och passande låtar så hon inte åker ut.

5. André - Tiny Dancer Lillpojken såg ju ut som att han höll på dö innan han ställde sig på scen. Typ lite off på ngt vis. Hela ögonen bara skriker "jag har feber"! Men heder till honom att han inte grinar över det utan svarar att han mår bra men den där värdelösa Lernström måste såklart tvinga ur honom att han är sjuk. Och för att vara sjuk så måste jag säga att han gör det riktigt skapligt men jag har fortfarande svårt att höra VAD han sjunger och på vilket språk.

6. AmandaP - Heroes Lätt bäst ikväll. Bästa låtvalet och bästa rösten. Hon förtjänade bättre behandling av de som röstade än att hon skulle bli ställd mot lillfjanten som de två sista. Jag fattar inte hur folk röstar, hon har ju gått om Molly (eftersom Molly klantat sig på låtval) och jag ser henne lätt som topp 3 av alla deltagare.

7. Robin - Halo Han sa att han skulle göra något eget av den här låten men ursäkta? Ännu än cover är det ju, alla gör ju covers. Inte ett enda eget arr har vi sett det här året. Jämför med tex Jay Smith ifjol som gjorde eget arr på alla sina uppträdanden. Visst, det är ju inte komplett sugdåligt och hans bästa framträdande men jag vill fortfarande se det EGNA. Bäst efter AmandaP.

8. Olle - Beat it Att dra en MJ-låt och inte klara av det är fasen musikaliskt självmord. Vissa ska man inte göra covers på... Dessutom så är han as-slapp i sina moves. MJ var hård och statisk i sina rörelser i den här låten, Olle ser ju mest ut som en degklump i axlarna. Och inte låter det bra heller, helt värdelöst faktiskt. Musikaliskt självmord som sagt. MJ lär ju vända sig i sin grav när han hör det här.

9. Moa - Superstition Den här donnan är i helt fel forum. Hon ska vara låtskrivare och köra sina egna låtar. Det är waste of good shit att låta henne stå och harva fredag efter fredag och göra andras låtar som inte passar henne. Jag vet inte varför hon inte väljer bättre låtar som passar henne men de kanske inte har så många att välja mellan. Hon behöver sin gura och SINA låtar, då blir det bra.

Dagens För-i-helvete: Sparka ut den där Lernström, han är så komplett värdelös som programledare att jag är på väg att få upp frukosten igen. Att han ens får vistas i en TV-studio är helt obegripligt.

Dagens För-i-helvete 2: Kan snorungarna i Småstjärnorna lära sig att ta kritik? De är självupptagna och tror att de äger världen. Ni vill vara vuxna, men väx upp då för fanken och bete er som det!

Dagens fundering: Är det annat ljud i studion än det som går ut i TV:n? juryn hyllar och rosar sådant som låter rent fördjävligt här hemma. Lägger de på ett falskhetsfilter när de sänder ut?

Säsongen favoritord i juryn: Pastisch. Fel att säga cover?

Dagens what?: När André fick sätta sig i soffan direkt (han hade visst magsjuka) så varför stod Lernström där och tog emot feedbacken? Satt han och spydde i soffan så att de inte kunde filma honom? Märkligt men förbannat strongt att kliva upp och sjunga när man mår så där.

Dagens bästa: AmandaP

Dagens åka hem: Emil (Nu visste jag ju om det men det var ändå det jag tyckte igår när jag såg Idol hos Anna och Marcus.)

1 kommentar:

Virre sa...

Tack raring :-) Lika bra som alltid :-)