fredag, december 02, 2011

Idol: Fredagsfinal 8

Efter en veckas paus så är jag nu tillbaka bakom tangenterna för att såga Idol för näst sista gången. Någonsin, om man ska tro skvallerpressen för nu går ju Idol i graven och det är inte en dag för tidigt. Idol har nog gjort sitt i Sverige eftersom de måste söka sig ner på högstadienivå för att hitta de som vill ställa upp.

Kvällen börjar med att de plockar in de utslagna brudarna med Molly i spetsen och det blir en gap- & skrikafton utan dess like när alla de fyra försöker överträffa varandra i wailande. Jag stoppar in ett par öronproppar och lider, hade de verkligen inget annat att fylla ut programtiden med? Betyder det här att man måste genomlida de utslagna grabbarna senare med?

1. Robin - Dedication to my ex Glänsarlåt var det ja. Nummer ett: låten är så DJÄVULSKT tråkig! Samma ton rakt igenom hela låten och stackars lilla Robin ser ut som en oskuld på scen där han halkar omkring, kissnödig och livrädd. Det blir varken sexigt, glassigt eller bra. Fuck, de hade kunnat välja en så mycket bättre låt. Både vad gäller soul och sexighet.

2. Moa - Torn Ännu en låt som är så djävulskt sönderspelad, uttjatad och framför allt: skitdålig. Jag kan för mitt liv inte se det folk tycker är storhet, i den här låten. Lilla Bambiflickan fösöker ta juryn på orden och rör sig på mer än en kvadratmeter på scen, herregud, hon är ju till och med på sidan av scenen! Nu skriver Aftonhoran om Moas scenkupp! Toooåååååååårrrrnnn? Say what? Hur är det med engelskan? Jag förstår att hon river sig i dreadsen, jag river mig i mitt äkta, helt oblekta hår jag med.

3. Amanda F - It's oh so quiet Med risk för att vara galet tjatig MEN den här låten suger också. Men nu jag fasen säker på att lilla Amanda har rötter i ett annat land än Sverige. Och det är inte i ett engelsktspråkigt land, frågan är bara vilket. Man hör kanske vart femte ord och sedan är det bra en massa sludder, skrik och konstiga och brutala inandningar. Hon måste vara så fis-stinn efter ett framträdande att taskigt kokta bruna bönor borde framstå som barnmat.

4. Robin - Love is gone Det här känns mer som att det passar Robin med tanke på att nu får han sjunga ut som han verkligen är bra på. Sedan om det är så passande han med en discolåt är en annan sak, dock bättre låt än den förra. Scenframträdandet är som en lördagskväll på O'Learys med snorfulla människor. Mja.

5. Moa - Wherever you will go Jag sitter och tittar på TV:n. Väntar på att de elaka orden ska strömma från min hjärna och ner i fingrarna, vidare ut på tangenterna och in i etern, till er. Men jag är ledsen. Jag får inte fram något, jag kommer på mig själv med att stirra in i tomma intet. Det är ungefär som en skvalradio, ljudet finns där men man lyssnar inte. Och varför inte? För att det är totalt ointressant.

6. AmandaF - Raise your glass Men fy för den lede, det här är ju så bedrövligt att jag mår illa. Nu när de här så kallade idolerna har alla chanser i världen att arra om låtarna så att de blir som dom vill ha dom, närå, då blir det fetcovers. Åsså provar hon sig på en liten grej innan sista refrängen med något oförklarligt sludder, falsett och så pillar hon sig i naveln?! Why? Det här borde göra att hon åker ut men jag ror ändå hon lever på gamla "meriter" och det blir Moa som ryker. Trots hemmaplan.

Kvällens hålla med: Bard höll med mig angående Moa's uttal. (jag skriver i realtid, medan de sjunger, inte i efterhand)

Säsongens produktplacerare: Pelle - han promotar Universial Music mer än Idolernas framträdande.

Säsongens största gäsp: AmandaF när hon pratar. Kan man få vara så tråkig? Dog man inte själv i sin egen tristess? Försöker hon göra sig svår och mystisk? Misslyckat.

Säsongens sämsta överlag: Hela djäkla produktionen med den där tönten till programledare i spetsen. Inte ens en cliffhanger kan han få till. Han kallar alla glänsarlåtar för utmaningar och sa att Robin var första kille ut. Jaha? Vilka är de andra killarna då? Det är en så fet gäspfaktor över hela grejen!

Kvällens sämstasämsta: Michel. Herredjävlar vad ILLA det låter!!! Nu checkade mina öron ut för ikväll. Gah!

Kvällens bästa: Att jag är förkyld och därmed är det som att lyssna med vadd i öronen, stackars er som lyssnat med full frekvens.

Kvällens åka ut: Moa

Inga kommentarer: