fredag, april 04, 2014

Time to make som crafty stuff!

När temat TID annonserades i tidningen Inzpira så visste jag precis vad jag skulle göra: ett nytt väggur, på mitt vis. Jag hittade en gammal och trist väggklocka från IKEA och demonterade ner den.

Jag var ute efter en gammaldags känsla, både lite betong och lite trä så jag målade klockramen med ett lager Gesso från Martha Stewart Crafts Paint. Efter det torkat så lade jag på två lager med en akrylfärg med metallisk look  i färgen Sterling. Eftersom jag ville ha en sprucken och krackelerad yta så målade jag hela ramen med Martha Stewart Crafts Paint Crackle Paint. När den torkat ordentligt så täckte jag det hela med ett lager Gesso till. Då spricker Crackle Paint:en upp och visar den fina silverytan under den vita Gesson.

Som urtavla tog jag vit cardstock och skar först en cirkel och sedan stansade jag en till cirkel, lite mindre. Själva klockvisarna målade jag också om med silverfärg och satte dit nya, finare visare från Prima Marketing, ovan på de gamla.

Så här blev det färdiga resultatet. :)

***********************

When the theme of TIME was advertised in the crafty paper Inzpira so I knew exactly what I would do: a new wall clock, in my kind of style. I found an old and ugly wall clock from IKEA and dismantled it.

I wanted it to be in an old-fashioned style, a little concrete and some wood so I painted the frame with a layer of gesso from Martha Stewart Crafts Paint . After it dried, I put on two layers with an acrylic paint with metallic look in the colour Sterling . Since I wanted a crackled surface, I painted the entire frame with Martha Stewart Crafts Paint Crackle Paint. When it was completely dry, I covered it all with a layer of Gesso again. The Crackle Paint will then crakle and show the fine silver surface under the white Gesso .

As background, I took some white cardstock and punched two circles, one large and then one and then one a little bit smaller. The clock hands, I painted with silver paint and on top of them, I mounted more good looking ones from Prima Marketing.

And here is the result. :)








  



Material:
Väggklocka – IKEA
Bazzill Basics Mono White T10-1001
Martha Stewarts Crafts Paint Fine Crackle Effect PL32200
Martha Stewarts Crafts Paint Gesso Primer White PL32314 
Martha Stewarts Crafts Paint Metallic Sterling PL32128
Martha Stewarts Crafts Paint Basic Brush Set 5pc PL32244  
Martha Stewarts Glitter Glue 24-pack 40-00011  
Marianne Design Blue and White Paper Roses RB2214 
Prima Marketing Junkyard Findings Clock Hands 891589
Prima Marketing Chalk Edger Dark Rust 891015 
WRMK Celtic Mini 8 Punch 71287-9 
Artemio Mini Glue Gun VIMGG 

2 kommentarer:

Linda sa...

Men vilken grej, är ju jättehäftigt! Från superful (ta inte illa upp, jag har haft en likadan :)) till assnygg! Hm... Kanske skulle behöva en klocka i pysselrummet... :)

Malin ~ Lillpiga sa...

Tack Linda! Och jag tar inte illa upp, orginalet är skitful! ;)