fredag, mars 14, 2014

Being a family...

Jag har snöat in på att göra tavlor, jag tycker det är superroligt! Jag har ju hittills visat er några olika som den här, här, här, här, här, här och den här som var den första jag gjorde. Tre år gammal och LÅNGT innan jag hört omnågot som kallades Mixed Media. ;) Fler kommer det att komma, har ett par till på G som går upp här på bloggen inom kort så håll utkik. :)

Denna tavlan gjorde jag till min vän Anna i julklapp (även om vi inte bytte julklappar förrän nu i mars, bättre sent än aldrig eller något...) Vi pratade en sväng om just tavlor och då nämnde hon svart, vitt och turkost. Jag tog fasta på det men ville ha mestadels vitt, mitt signum så att säga. :)

Jag använde min Silhouette Cameo och en längre skärmatta för att skära ut det här ordspråket i ett extra stort cardstock. Ordspråket köpte jag i Silhouettes egen onlineshop.

Jag fäste cardstocken på min canvas och limmade försiktigt dit alla lösa delar, innerdelarna på en del bokstäver.

Sedan blandade jag Martha Stewart Stucco, en typ av modelling paste / spackel, med en snygg turkos färg. Sedan var det bara att spackla på för att fylla hela stencilen, täcka in alla ord. När jag gjort detta så var det snabba ryck med att ta bort stencilen och pilla bort alla ditlimmade innerdelar så att de inte fastnade permanent.

När allt torkat ordentligt så täckte jag hela tavlan med Gesso för att matta ner bokstäverna en smula, jag torkar av tavlan lite slarvigt med ett hushållspapper och fick lite grov struktur på köpet plus att bokstäverna lät den turkosa Stuccon skina igenom bättre.

Sedan lade jag på en superfin stencil och sprayade med en blåturkos mist för att få en fin blomranka. Den rankan fyllde jag sedan i slarvigt med först turkos färg och sedan gjorde jag kontraster med vit Gesso, svart satinfärg och turkos glitterfärg. Utvalda ord fick sig en redig skvätt med två olika kulörer av glitterfärg som jag lade på med tunna fina penslar.

Jag hoppas att Anna gillar sin nya tavla, jag hade själv kunnat tänka mig den på min vägg så jag får väl helt enkelt göra något liknande till mig själv. :)

Ha en fin dag och en härlig helg!

*******

I really like doing paintings, I think it's super fun! I have so far shown you thisthisthisthisthisthis and  this one, who was the first I ever did. Three years old and I made it loooong before I ever heard about Mixed Media. ;)  More will come, I have a couple that I havent shown you yet so stay tuned . :)

I made this painting for my friend Anna for Christmas (though we do not swapped Christmas presents until now, in March, better late than never, or something ...) We talked a a while back about paintings and she mentioned black, white and turquoise. I remebered that but wanted to do it mostly white, my signature, so to speak . :)

I used my Silhouette Cameo and a the long cutting mat to cut out the words in an extra large cardstock. The words did I find and bought in Silhouettes own online shop.

I attached the cardstock on my canvas and glued any loose parts carefully, the inner parts of some letters.

Then I mixed Martha Stewart Stucco, a type of modeling paste, with a turquoise color. Then I used a putty knife to fill the stencil, cover all the words. When have I made this, I quickly removed the stencil and the glued inner parts so they didnt stay attached for too long and got stuck permanently.

After all dried properly, I covered the entire painting with Gesso to mat down the letters a bit, I wipe off the board a bit sloppy with a paper towel and got a little rough texture on the purchase plus the letters allowed the turquoise Stuccon shine through better.

Then I put on a nice stencil and sprayed with a blueish mist to get a nice flourish. Then I filled the flourish spontaneously with first turquoise color and then I did contrasts with white gesso, black satin paint and turquoise glitter paint. Selected word got a BIG squirt with two different colors of glitter paint that I put on with thin, fine brushes.

I hope Anna likes her new painting, I myself had imagined it on my wall so I will just have to do another one to myself. :)

Have a nice day and a great weekend!





All the material is to find at Hobbyworlds retailers.


Material
Silhouette Cameo 12 tum 199215
Silhouette Cutting Mat 12x24 199217
Bazzill Basics White 12x24 304124
Martha Stewart Craft Paint Gesso Primer White PL32314
Martha Stewart Craft Paint Weather Effect PL32201
Martha Stewart Craft Paint Stucco Effect PL32188
Martha Stewart Craft Metallic Rose Chrome PL32995
Martha Stewart Craft Glitter Rose Quartz PL32173
Martha Stewart Craft Paint Craft Squeegee PL33020
Martha Stewart Craft Paint Detailing Brush Set 5pc PL32247 

Inga kommentarer: